viernes, 21 de octubre de 2011

EL NEN AMB SÍNDROME DE WEST

La Síndrome de West o dels espasmes és una malatia proc freqüent, greu, que es presenta durant els primers mesos de vida del bebè. Afecta més els nens que les nenes. L'infant presenta epilèsia greu amb seqüeles importants que produeixen algun retard en el seu desenvolupamnet.


Ahir vaig consultar els informes del nen de P3 amb aquesta síndrome. Com que té dictamen, hi ha molta informació sobre el seu procés.


a) Informe elaborat per l’EAP (segon trimestre 2011):
Es diu que acaba de tenir una germaneta i que la família té un nivell social i cultural alt i que compta amb el suport dels avis.
Se li va diagnosticar la Síndrome de West a l’Hospital de Sant Joan de Déu, se’l va medicar i es va afirmar que havia patit dany neurològic greu. Tractat al CDIAP des dels primers mesos, assisteix a diversos tractaments externs privats a les ciutats del voltant i fa un tractament específic amb “bits” a Madrid, dos cops al mes.
- Resum valoració psicopedagògica: Autonomia personal limitada, dificultat motiu, rigidesa corporal i immaduresa de la motricitat fina. Té gairebé 3 anys i no mostra joc simbòlic, ni interès pels objectes. És passiu, se l’ha d’acompanyar i qualsevol canvi precisa del suport de l’adult. Plora o somica sense estridències i no fa demandes relacionades amb les necessitats. L’adult ha d’animar-lo a fer activitats. Poc autònom a l’hora de menjar. No mostra llenguatge i no comparteix joc. Ignora els companys i necessita molt suport dels adults. Mostra poques emocions. Li costa imitar models i no busca relacionar-se. Diu poques paraules fonèticament semblants. Li costa interpretar el llenguatge de l’adult i no expressa cap emoció amb el rostre. Família amb expectatives poc adequades i un nivell d’exigència molt alt. Busquen recursos d’estimulació i tractaments alternatius. Són massa optimistes. Es troben en la fase de recerca i de no acceptació del trastorn.
- Orientacions per a l’escolarització: Pla d’acollida individualitzat per conèixer espais amb seguretat. La tutora ha de ser un referent afectiu. Objectius: autonomia, hàbits i relació social. Ajut dels mestres en activitats en espais diferents: pati, racons,... Atenció de pedagogia terapèutica dins l’aula dos o tres cops a la setmana. Depenent de l’evolució es valorarà un canvi d’escolaritat (Centre d’EE).


b) Informe de l’Hospital Sant Joan de Déu: Després de diarrees presenta espasmes de 5 minuts d’epilèpsia, amb antecedents familiars. El mediquen i persisteixen crisis de 4 a 5 episodis al dia. (L'informe és més extens i amb moltes dades mèdiques).


c) Informe de l’escola: Coordinació DAPSI (CDIAP) i escola d’abans de començar el curs: epilèpsia als 6 o 7 mesos provoca danys cerebrals i provoca retard mental. Els pares creuen que el psicòleg de DAPSI és antiquat i no volen dur-hi el nen. El nen mostra molt poc llenguatge, és inconstant i amb poca atenció.

d) Informe escola: 1a Entrevista amb la família
La mare es mostra molt esperançada en les possibilitats del nen. Diu que hi ha nens amb la síndrome que han arribat d’adults a la universitat. Se l’estimula amb el mètode PADOVAN (estimulació llenguatge motriu) el mètode BERARD i van a Madrid a estimular-lo amb “bits”. Admeten que li costa relacionar-se, però és carinyós i afectiu i li agrada estar amb nens. Li agrada ballar i el soroll alt, que no reconeix li fa por. No volen que el prejutgin i no el volen dur a DAPSI des que el terapeuta va dir que era un nen amb retard, el troben antiquat. Només accedeixen a continuar amb la logopeda.




- 2a entrevista amb la família: Els expliquen que tindrà una vetlladora 8 hores a la setmana. La mare admet que han deixat les sessions amb el psicòleg de DAPSI. Repassen les activitats del nen i, als anteriors tractaments d’estimulació citats, cal afegir-hi la natació. La mare diu que cada cop es deixa ajudar menys a casa i que ha guanyat en motricitat i autonomia.

Informació mètode PADOVAN:

Informació mètode BERARD:


http://www.vegakids.com/berard.htm

Bits d'intel·ligència:
http://ntic.educacion.es/w3//recursos/infantil/bits_de_inteligencia/pages/main.htm



1 comentario: